Norske sangere

Norske sangere

Norge har mange svært dyktige og innflytelsesrike jazzartister å vøre stolte av, og flere av dem har vært blant de mest anerkjente i verden. Her har vi også en rekke norske sangere som med sine stemmer har fortryllet verden. Jazz krever gjerne noe litt ekstra av vokalister, og det krever gjerne mye trening i teknikk for å fylle stemmen med følelse og varme.

Flere kvinner enn menn

Jazzmiljøet har ofte blitt beskyldt for å være mannsdominert og de fleste kjente norske jazzartister er for så vidt menn. Men, de fleste kjente norske sangere innen sjangeren er faktisk kvinner, og det kan også se ut som de mest berømte kvinnelige jazzartistene er sangere. Det er nok mange grunner til dette. Sammen med instrumenter som piano og kontrabass har en lys kvinnestemme en mye bedre evne til å skjære gjennom, og mye klassisk jazz har blitt skrevet for kvinnestemmer.

Det er de som mener at en mannsstemme har mer kraft, og at særlig tenorer kan trenge gjennom og gi et svært spennende lydbilde. Mange kvinnestemmer har likevel mye kraft, og om du har hørt sangerinner som Hilde Marie Kjersem eller Lena Nymark ta i det de kan, så vet du hvordan gåsehuden kan reise seg.

Norske sangere i utlandet

Det er nesten så jeg vil påsta at folk fra Skandinavia har en ekstra fordel som sangere, og i en internasjonal kontekst er det flere ting som taler for det. Større kropper gir større lungevolum og kraft i stemmen, samtidig som en kultur med mye frisk luft og fjelljazz dyrker frem sunnhet. At vi har lett for å lære oss engelsk og tilpasse oss engelsk uttale er selvfølgelig også en fordel i utlandet.

Nå er det selvfølgelig ikke alltid at det er kraft som er det viktigste, og vi kan alle la oss forhekse av den fortryllende lette stemmen til Radka Toneff. Tankene går til et mørkt casino med et enkelt piano og en sangerinne, og man glemmer alt man visste om blackjack regler og telling av kort for å vinne.

Fra jazz til pop

Mange prøver seg, men det er ikke så mange som klarer å slå gjennom som internasjonale artister. Før A-ha slo gjennom på åttitallet var det ikke mange som kjente til norske sangere, og lenge var det ikke så mye mer enn Sissel Kyrkjebø vi hadde å skryte av. Det er derfor veldig spennende å se at artister som Sigrid og Aurora nå slår gjennom internasjonalt.

Der det norske jazzmiljøet har vært veldig basert rundt musikkskoler, har disse nye artistene slått gjennom mer på egen hånd, ved hjelp av sosiale medier. Hva vil fremtiden gi oss?